Výživa dětí

Transformace školního stravování v Anglii

Po vydání nových statutárních standardů pro školní stravování v roce 2001 začala vláda v Anglii usilovat o zvýšení kvality školních jídel.

Tato aktivita zahrnuje opatření grantů, které mohou vybudovat stálý vztah k potravinám a zahrnují všechny aspekty týkající se potravin ve škole: snahu o zásady zdravého stravování a výchovu školního vaření. V následujících 3 létech vláda vydá granty v hodnotě 220 milionů ? do škol a na místní výchovu autorit tak, že bude možné vybudovat nové nebo alespoň zlepšit současné kuchyňské vybavení a užívat čerstvé výrobky místo průmyslově zpracovaných nebo vyráběných přípravků. Bylo poukázáno 15 milionů ? ?do Trastu pro potraviny pro školu, aby se mohly provozovat nezávislé podpory a porady vedoucí ke zlepšení školních obědů. Dále bude až 45 milionů ? použito na podporu projektu a iniciativy zdravého stravování pro děti, rodiče a veřejnost.

U dětí existuje velká obezita, která ohrožuje zdraví dětí. Strava v průběhu školního dne není plně vyvážená. Proto Trast pro potraviny pro školu nedávno doporučil vládě, aby školy zastavily prodej energeticky nebezpečných potravin a nápojů, které nejsou nutričně prospěšné a aby školy podpořily oblibu zdravějších alternativ. Ředitelka trastu Dame Suzi Leather řekla, že jedno z osmi venkovských dětí je již obézní a s tím stoupá riziko chronických onemocnění jako např. cukrovka 2. typu. I když se už dnes konají preventivní aktivity, mohla by se uvedená situace do roku 2020 zdvojnásobit. Paní ředitelka trastu varuje, že nové potravinové standardy, které mají zlepšit školní stravování, nemohou uspět, jestliže žáci budou mít stále nelimitovaný přístup k čokoládě, ke smaženým krekerům a nápojům, které je zaplňují cukrem a tukem během školního dne.

Doporučení trastu je, aby nové potravinové standardy byly užívány důsledně ke každé potravině podávané ve škole, a to i k snídani, svačině, přesnídávce jak ve stravovacích službách, v automatech a v obchodech s pamlsky.

Podle:
A. Bowley
Nutriview 2006 / 2, 8