Mražený jogurt a zmrzlina jsou méně zdravotně příznivé než jogurt, přidávání polevy snižuje jejich nutriční hodnotu: konkrétní důkazy z Národního průzkumu o zdravotním stavu a výživě v letech 1999-2014

Zdroj:

Nutrition Research, 2017

Předpokládalo se, že mražené jogurty a zmrzliny jsou méně zdravé než jogurt. Prozkoumali jsme denní příjmy energie a živin z jogurtu, mraženého jogurtu a zmrzliny mezi dospělými lidmi z USA. Osobní 24hodinové záznamy o výživě (n = 6453) pocházejí ze státního průzkumu o zdravotním stavu a výživě v letech 1999-2014. Byly provedeny regresní analýzy, které zkoumaly rozdíly v příjmu energie a živin z mraženého jogurtu a zmrzliny (s /bez polevy) ve srovnání s jogurtem. Přibližně 5,3 %, 0,9 % a 14,3 % dospělých z USA denně konzumovalo jogurt, mražený jogurt a zmrzlinu. Mezi spotřebiteli mraženého jogurtu a zmrzliny 29,7 % resp. 14,8 % si přidalo polevu při konzumaci. Ve srovnání s jogurtem, konzumace mraženého jogurtu s a bez polevy byla spojena se zvýšením denního příjmu energie o 214,6 resp. 97,9 kJ; zatímco spotřeba zmrzliny s a bez polevy byla spojena se zvýšením denního příjmu energie o 427,2 resp. 343,5 kJ. Ve srovnání s jogurtem, byla konzumace mraženého jogurtu spojena se sníženým příjmem většiny zkoumaných vitaminů/minerálních látek a zvýšeným příjem cukru, celkového tuku/nasycených mastných kyselin, cholesterolu, vlákniny a železa. Přidávání polev k mraženému jogurtu ještě více zvyšuje příjem celkových a nasycených mastných kyselin. Ve srovnání s jogurtem byla spotřeba zmrzliny spojena se sníženým příjmem různých mikronutrientů a s vyšším příjmem cukru, celkových a nasycených mastných kyselin, cholesterolu, s nižším příjmem vlákniny, vitamínů A a E a železa. Přidáváním polev ke zmrzlině se ještě více zvyšuje příjem cukru. Závěrem, mražené jogurty a zmrzlina byly méně zdravé než jogurt a přidáním polev z nich činilo ještě méně vhodnou volbu.

Odkaz na původní článek (v angličtině) zde: