Má vegan dostatek vitaminu B12?

Jméno vitamin B12 téměř nahradilo ve světové literatuře postupně všechna starší označení látek této skupiny faktorů, z nichž bych uvedla kobalaminy nebo korrinoidy, které se ještě občas uvádějí. Tento vitamin patři do skupiny vitaminů rozpustných ve vodě. Vitamin B12 je přítomen pouze v živočišných zdrojích, zejména v játrech, v rostlinách téměř není přítomen a je-li, pak jen v mikrokvantech. Některé mikroorganismy ho dovedou syntetizovat, takže jeho obsah v surovině je často původu mikrobiálního. Tak např. může být přítomen v kvašeném zelí nebo v kvašených okurkách. V ČR se podařilo obohatit kvašený mléčný nápoj, který se prodával pod názvem Elvit. Jeho výroba je pracná, tak se výroba zastavila. Vysoký obsah mají zejména játra, vejce, ryby a menší množství obsahuje maso, především červené, dále mléko, mléčné výrobky a také kvasnice a fermentované potraviny.

Jeho nedostatek v lidském organismu způsobí určitý druh anemie, tzv. anemii perniciosní, ale může vyvolat také další jiné neurologické reakce, které způsobí poškození nervového systému, lze je však přídavkem vitaminu B12 pomalu zlepšit. Vitamin B12 bývá součástí vybraných farmaceutických přípravků. K obohacování potravin prakticky nedochází. Existují však úvahy o obohacování mouky, podobně jako u kyseliny listové.

Při zpracování potravin je vitamin B12 dosti stabilní. Tak např. při zpracování mléka se obsah vitaminu téměř nemění, při pasteraci mléka dochází ke ztrátám do 10%, v UHT mléce mohou být ztráty o trochu vyšší, a to do 20%. K větším ztrátám dochází jen vyluhováním.

Z tohoto stručného přehledu je jasné, že ten, kdo konzumuje jen rostlinné výrobky tedy vegan, může mít nedostatek vitaminu B12. U vegetariánů, kteří konzumují malá množství vajec a mléka, ve kterých je vitamin B12 přítomen, je situace podstatně lepší. Výhodou tohoto vitaminu je, že se jeho přebytek v našem organismu ukládá do jater, kde se může uchovávat až 5 let. Deficit se projevuje většinou únavou, ale může dojít k srdečním poruchám i ke změnám v krvi.

Celý článek o vitaminech zde.
 
zpracovala Ing. Jarmila Blattná, CSc.