Má každý člověk starší než 75 let brát multivitamin?

Věk by neměl být kriteriem pro určení, zda někdo potřebuje brát multivitamin.

Mnoho zdravých aktivních starších osob má dostatek vitaminů a minerálních látek ze stravy, a proto nepotřebuje brát multivitaminový preparát. Ovšem řada starších osob potřebuje užívat takový preparát z různého důvodu. Ze studie sledované v r. 1999 v USA vyplynulo, že 67 – 87 % starších, slabších a na domov odkázaných osob mělo vysoké nutriční riziko.

Nutriční potřeby starších osob

Podle denních doporučených dávek (RDA) platí pro mnoho vitaminů a minerálních látek stejné hodnoty pro osoby starší 75 let a osoby mladé a jen některé nutrienty se vyžadují ve větším množství.Je to způsobeno vzájemným působením léčení a problémy se schopností pracovat a užívat nutrienty. Starší člověk má nižší kalorickou potřebu až o 25 %. Naproti tomu však např. příjem léků potřebuje větší množství určitých vitaminů a minerálních látek.

V praxi to znamená, že starší člověk potřebuje získat stejné množství vitaminů a minerálních látek v menším množství zkonzumovaných potravin, ale to je nereálné.

Důvody pro nedostatečný příjem nutrientů:

  • Chudoba
  • Anorexie
  • Sociální isolace
  • Deprese
  • Funkční neschopnost – kousání a svalové problémy
  • Chronické braní léků
  • Akutní a chronické problémy
  • Nevhodný výběr potravin

Množství konzumovaných minerálních látek prakticky odpovídá RDA, ale u vitaminů je deficitní vitamin A, D, B2, B6 a B12. Deficity jednotlivých látek bývají v různých kombinacích, např. je-li nedostatek vápníku, je i nedostatek vitaminu D, A, B2, B6, B12, kyseliny listové, hořčíku, draslíku. Deficit vitaminu B2 u dospělých je prakticky obecný, bývá u 20 – 27 % starších Američanů. Vegetariáni potřebují doplnit vápník, železo, zinek, vitamin B12 a D.

Výživa jako prevence léčení

Vápník a vitamin D se doporučuje pro prevenci osteoporosy, zejména pro starší populaci. Kyselina listová, vitamin B6 a B12 může snížit hladinu homocysteinu, což může snížit riziko kardiovaskulárního onemocnění. Imunitu můžeme zlepšit doplňováním bílkovin, vitaminu E, zinku a dalšími mikroživinami. Potřeba vitaminu A klesá s věkem.

Osoby, které nechtějí nebo nejsou z různých důvodů schopné konzumovat stravu, obsahující dávky zeleniny a ovoce několikrát za den, dále celozrnné pečivo, mléčné výrobky a maso, by měly konzumovat multivitaminový a minerální doplněk a dle možnosti zařazovat do jídelníčku potraviny, obohacené různými živinami.

Podle:
Moore C.
Cleveland Cliníc Journal of Medicine March 2000, 67, 155-6