Výživa matky a kojence při atopickém ekzému

Dobrý den,
4měsíční syn má atopický ekzém. Je plně kojený. Kožní lékařka mi doporučila vynechat ze stravy všechny alergeny (preventivně, alergologické vyšetření mu nedělali). Vyřadila jsem tedy: ořechy i všechna semínka, citrusy, jahody, rybíz, papriky, rajčata, celer, všechny mléčné výrobky, vejce, ryby.
Tuto dietu držím už měsíc a syn bohužel zhubnul. Dětská doktorka mi doporučila začít s příkrmy (mrkev, brambory…), ale já bych chtěla plně kojit co nejdéle, cca do ukončeného 6.měsíce. Proto zjišťuji, jak můj jídelníček upravit, aby mateřské mléko bylo „výživnější“. Můžete mi prosím poradit, čím nahradit vynechané alergeny? Dále zda jsem nějaké alergeny opomněla (kromě lepku, ten prý obvykle s atopickým ekzémem nesouvisí)? A na koho se případně v Liberci obrátit? Zvažovala jsem nutriční poradenství, ale všechny stránky jsou zaměřené především na hubnutí a nepůsobí na mne příliš důvěryhodně.
Moc děkuji za váš čas.

Dobrý den,
Vašemu dotazu dobře rozumím. Ordinovaná dieta je dost přísná a může samozřejmě uvádět nedostatečný příjem živin Vám, případně  i Vašemu dítěti. V případě vysokého rizika alergie se doporučuje u kojící ženy vyřadit ze stravy nejčastější alergeny – tzn. mléko a mléčné výrobky, rybí maso, vejce, burské oříšky. Samozřejmě riziko i dalších alergenů nelze vyloučit. Při nedostatku mléka a mléčných výrobků se především snižuje příjem vápníku, který se samozřejmě odráží i ve Vašem metabolismu. Může docházet k jeho uvolňování ze zásob  Vaší kostní tkáně. Je tak vhodné tento příjem doplňovat, je možné si v lékárně vápník koupit v tabletkách. Potřeba vápníku v době laktace je cca 1000 mg.  Vyloučíte -li mléko, mléčné výrobky, vejce  a ryby ze svého jídelníčku, můžete se dostat Vy a hlavně i Vaše dítě do nedostatku příjmu jódu. Denní potřeba jódu v době laktace je 260 mikrogramů. Preventivně se v době laktace  doporučuje podávat 100 mikrogramů/den. K uvedenému se domluvte v lékárně. V zimním období nedostatečný příjem mléka, mléčných výrobků a ryb Vás může ohrožovat i nedostatkem vitaminu D. Vhodné je proto i jeho  doplnění, samozřejmě však v domluvě s Vaším lékařem. Současně uváděná potřeba v době těhotenství se uvádí 20 mikrogramů vitaminu D/den. Pokud nekonzumujete jiné ovoce či zeleninu, můžete se dostat do nedostatku vitaminu C. Ve vztahu k dítěti se tolik nemusíte obávat, protože i v případě Vašeho nedostatku se vitamin C dostává do mléka i z Vašich omezených zásob. Vyřazujete -li z jídelníčku oříšky, semínka a podobně snižujete si příjem nenasycených mastných kyselin, které jsou pro růst a vývoj Vašeho dítěte velmi významné. Ve svém jídelníčku proto neopomíjejte přijímat tuk ve formě rostlinných tuků – zvláště oleje (řepkový, olivový) nebo obohacené ztužené tuky o omega3mastné kyseliny.

 

S pozdravem MUDr. P.Tláskal, CSc.