Doporučené hodnoty pro těhotné a kojící

Dobrý den,
prosila bych o zaslání hodnoty energie,bílkovin,tuků a sacharidů v jídelníčku na celý den, doporučených pro těhotné a kojící matky. Podle těchto hodnot bychom chtěli zhodnotit stravu kojících a těhotných v naší nemocnici. V naší nemocnici se řídíme dietním systémem podle Doberského, ve kterém není přímo dieta pro těhotné a kojící matky.
Můžeme vycházet z těchto hodnot: energie 9500 KJ, bílkoviny 80 g, tuky 70g a sacharidy 320?
Děkuji za odpověď.
Prokopová Radka
nutriční terapeutka

Dobrý den, vycházíme-li z dříve platných doporučení pro potřeby základních živin pro těhotné a kojící ženy a ze současně převzatých referenčních hodnot pro příjem živin v rámci DACH, stravovacích zvyklostí a nutričního stavu našich obyvatel, dostáváme se k určitému kompromisu těchto hodnot. Těhotná žena potřebuje cca o 200 – 250 kcal/den více než v době před těhotenstvím. Potřeba příjmu energie je pro plně kojící ženu v prvních čtyřech měsících ještě vyšší (o 400-500 kcal/den). Dále se potřeba energie snižuje, závisí to i na množství produkovaného mléka. Příjem bílkovin plánujeme u těhotných i kojících přibližně na 80g/den, tzn. cca o 15 g více než v době před otěhotněním. Lehce vyšší by měl být i příjem tuků (cca 75g/den), který by v době laktace tvořil cca 30-35 % energetického příjmu.

Strava v době těhotenství a kojení by měla být pestrá a vyvážená. Celodenní jídelníček by měl obsahovat: 5-6 porcí sacharidů (těstoviny, rýži, brambory, pečivo, ideálně celozrnné 3-4 porce mléčných výrobků, nejlépe polo nebo nízkotučných, dobře stravitelné jsou zakysané výrobky, další 1-3 porce bílkovin, tedy maso, ryby, vejce, 2-4 porce ovoce, ideálně čerstvé, 3-5 porcí čerstvé i dušené zeleniny.

Těhotným a kojícím ženám nedáváme luštěniny, nadýmavou zeleninu, ostré koření.

S pozdravem Dr.Tláskal