Jídelníček v MŠ – je v pořádku?

Dobry den,

chtela bych zkontrolovat jidelnicek MS: Patri tam napr. pastika, vnitrnosti a slazeny napoj? Take se mi nezda, ze je jedina zelenina na svacinu okurka… Dekuji

Pondělí
Svačina: chléb s pomaz. z olejovek, čaj s mlékem, okurka
Oběd: pol. zeleninová
bramborové špalíčky, kysané zelí, mleté vepřové maso, neperlivá voda
Svačina: chléb s tvarohovou pomaz., paprika, jablko, ovocný čaj

Úterý
Svačina: chléb s máslem, šunka, okurka, bílá káva
Oběd: pol. hrstková
buchtičky se šodó, hruška, ovocný čaj
Svačina: chléb s pomaz. z rybího filé, okurka, jablko, ovocný čaj

Středa
Svačina: chléb s pomaz. z paštiky, okurka, bílá káva Caro
Oběd: pol. drožďová
pečená kýta, brambory, fazolové lusky, čaj s citr.
Svačina: chléb s pomaz. ze strouhaného sýra, jablko, paprika, čaj s citr.

Čtvrtek
Svačina: chléb s máslem, vařené vejce, kakao, okurka, jablko
Oběd: pol. vývar s kapáním
vepřová játra na slanině, rýže, neperlivá voda
Svačina: kynutý koláč s tvarohem, jablko, čaj se sirupem

Pátek
Svačina: chléb s pomaz. z taveného sýra, mléko, jablko, okurka
Oběd: pol. ze zeleného hrášku
přírodní kuřecí plátek, bramborová kaše, paprika, bylinkový čaj
Svačina: chléb s máslem, okurka, jablko, bylinkový čaj

Vážená paní,

 

školní stravování se řídí vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění p.p. která stanoví „pouze“ výživové dávky tzv. spotřební koš a finanční limity vždy pro jednotlivé kategorie strávníků (děti do 6 let, žáci 7 – 10 let, 11 – 14 let a 15 a více). Závazné receptury podle kterých je strava připravována, však stanoveny nejsou. Doporučení, která jsou vydávána např. Hygienickou stanicí či Státním zdravotním ústavem nejsou závazná.
Každá škola má v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění p.p., právní subjektivitu, tzn., že statutární orgán školy – ředitel je zodpovědný za personální zajištění činností školy. Často se stává, že zejména ředitel mateřské školy zohledňuje jiné priority, např. ekonomické, a obsadí funkci vedoucí ŠJ bez odborného vzdělání ve výživě. Pak je reálné, že kompetentní osoba nemá požadované vědomosti.
Hlavním hlediskem skladby jídelního lístku je pestrost, dále je závazným hlediskem naplnit požadavky spotřebního koše. Ten je hlavním nástrojem, vedle finančního pokrytí, výživového rámce tzn. nezbytnosti podávat pokrmy ze sledovaných komodit (maso, ryby, luštěniny, zeleniny, mléko a mléčné výrobky, ovoce, cukr, tuky a brambory). Není tudíž postaveno na osobních preferencích odpovědných zaměstnanců (ředitel školy, vedoucí ŠJ či paní kuchařce, a ani na názorech, či spíše názorových směrech rodičů).
Přeposlaný týdenní jídelní lístek není dobře sestaven, a to z několika důvodů. Dětem je podáván na přesnídávku i svačinu pouze chléb. Chybí jakákoliv invence co do používaných surovin (například stále pouze okurka) i zařazování výživově hodnotných surovin (luštěniny, širší sortiment zeleniny atp.). Souhrnně nejsou využívány všechny možnosti současné nabídky.
K vašemu dotazu, paštiku nelze zařadit do žádoucího sortimentu (příliš mnoho tuků a dalších komodit např. koření), vnitřnosti, v tomto případě játra, nejsou ze školního stravování vyloučeny, rovněž tak slazené nápoje. Zde je nutné ovšem podotknout, že neznám „míru“ sladkosti konkrétní jídelny. Snaha je nápoje sladit minimálně. Pocit sladkosti je však individuální a jediným měřítkem je spotřeba volného cukru ve spotřebním koši. Ideální je, když je dána možnost napití neochucené vody. V jídelníčku mi dále chybí saláty. Jako závažné pochybění bych hodnotila v jednom týdnu zařazení šunky, slaniny (ta by se v jídelníčku dětí neměla vyskytovat vůbec) a zmíněné paštiky.
V posledním období přispívají některé instituce ke zkvalitnění školního stravování po stránce používaných surovin i skladbě jídelního lístku, jedná se především o výše jmenované instituce. Bourají se některé vžité „pravdy“ – například podávání masité polévky k bezmasému jídlu, podávání masa, uzeniny či vajíčka k luštěninám atp., pokud personál školní jídelny je správně motivován, najde potřebné informace.

 

Zpracovala: Petronila Gleichová, OŠ ÚMČ Praha 6