Je vhodná tato skladba jídelníčku pro MŠ a ZŠ zároveň?

Prosím o odpověď, zda je vhodná tato skladba jídelníčku pro MŠ a ZŠ zároveň. Dle mého názoru se až příliš často vyskytuje vepřové maso.

V příloze týdenní jídelní lístek, některé dny vybrán pokrm pro děti MŠ (pondělí, středa), v ostatní dny uvedeny oběd č. 1 i oběd č. 2 bez přesného výběru. V uvedeném týdnu je vepřové maso každý den, pro děti MŠ v úterý i pomazánka, předpoklad pro hodnocení je skutečnost, že ve čtvrtek (rybí filé) a v pátek (žemlovka) je určen pro děti MŠ oběd č. 2.

Jídelníček:

Po 9.6. Polévka *Polévka kmínová s kapáním
svačina R Vánočka, Máslo, Marmeláda, Ovoce, Kakao
oběd 1 *Vepřové v kapustě, *Brambory
svačina O Pomazánka tvarohová s vejcem, Chléb hanice, Zelenina, Čaj ovocný

Út 10.6. Polévka *Polévka hovězí s nudlemi (s těstovinami)
svačina R Pomazánka z vepřového masa, Chléb slunce, Zelenina, Mléko
oběd 1 *Bratislavská vepřová plec, *Houskové knedlíky (kynuté)
oběd 2 *Zapečené těstoviny s vepř. masem a květák, Okurka
svačina O Cereální pečivo, Pomazánkové ochucené máslo, Ovoce, Čaj

St 11.6. Polévka *Polévka cibulová se sýrem
svačina R Jogurt ovocný, Rohlík, Ovoce, Mléko
oběd 1 *Moravský vrabec, *Špenát dušený, *Bramborové knedlíky (směs), *Brambory
svačina O Chléb slovenský, Máslo, Vejce, Zelenina, Čaj ovocný

Čt 12.6. Polévka *Polévka květáková
svačina R Pomazánka hermelínová, Chléb beskydský, Zelenina
oběd 1 Vepřová pečeně cikánská, *Těstoviny
oběd 2 Rybí filé na smetaně, *Brambory
svačina O Přesnídávka jablečná, Piškoty, Čaj, Ovoce

Pá 13.6. Polévka *Polévka čočková s párkem
svačina R *Pomazánka z rybího filé, Chléb podmáslový, Ovoce, Mléko
oběd 1 *Čevabčiči, *Brambory opékané, Jogurtový dresink
oběd 2 *Žemlovka s jablky
svačina O Plátkový sýr, Máslo, Veka. Zelenina, Čaj

Jídelní lístek v uvedeném týdnu odporuje gastronomickým zásadám. Základní pravidlo je pestrost tj. střídání různých typů pokrmů co do technologické přípravy, pestrosti chutí, použitých surovin i barevnosti. Pro školní stravování je rozhodujícím obdobím týden, přičemž je nepsaná zásada neopakování pokrmů v měsíci. Respektování tohoto pravidla ve své podstatě zaručí naplnění nutričních doporučení a celkovou vyváženost. Pokud školní jídelna připravuje denně 2 – 3 jídla na výběr je tato činnost poměrně náročná. Přesto není možné připravit ze stejné suroviny, která byla použita minulý den druhý den přesnídávku (vepřové maso, rybí filé). V uvedeném týdnu jsou dále příliš často zařazeny sladké svačiny (pondělí, středa, čtvrtek, v pátek patrně sladký oběd).

 

Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, v p. z., stanoví v příloze č. 1 doporučené dávky – tzv. spotřební koš, pro jednotlivé kategorie strávníků. V komoditě maso jsou zahrnuty, kromě ryb, všechny druhy mas, pro děti do 6 let je průměrná měsíční spotřeba na strávníka a den 55 g. Z uvedeného vyplývá, že zákonnou normou není stanovena konkrétní četnost přípravy jednotlivých potravin.

 

Ministerstvo zdravotnictví ČR doporučilo pro školní jídelny frekvenci pokrmů za měsíc (Zpravodaj č. 2/2005), předmětem doporučené pestrosti jsou přesnídávky, odpolední svačiny, oběd (polévky, hlavní jídlo, přílohy), dále jsou zmíněna pravidla pro zařazování ovoce, zeleniny, moučníků a dezertů. V závěru jsou uvedeny gastronomické zásady sestavování jídelního lístku. Konkrétně vepřové maso je doporučeno podávat max. 4 x v měsíci – zohledněna však příprava pouze jednoho jídla.

 

Naplnit výživové, ale i chuťové potřeby dětí a žáků od 3 do 15 let není lehké, a je přímo závislé na erudici vedoucí školní jídelny. Jídelní lístek a jeho skladbu je však vhodné hodnotit za delší období, ideálně za měsíc. Je možné, že personál školní jídelny měl k takto postavenému týdennímu jídelnímu lístku důvod a jedná se o výjimku.

 

Zpracovala: Petronila Gleichová, OŠ ÚMČ Praha 6