Zónová dieta

Zóna má být podle svého autora, dr. Barry Searse (kniha vyšla pod názvem Vstupte do zóny) stavem ideálního vyladění organismu, při kterém je duševní i tělesná výkonnost nejvyšší. Vedlejším efektem toho má být pomalé, ale stálé hubnutí až na ideální váhu. Zóna není ani tolik dietou, jako spíše způsobem výživy, který si osvojíte a pak už se ho držíte stále. Jídelníček je sestaven tak, aby udržoval stálou hladinu cukru v krvi. Toho je dosaženo tím, že v každém z denních jídel je 30 % energie tvořeno bílkovinami, 30 % tuky a 40 % sacharidy. Tento poměr splňuje oběd, který sestává například ze 150 g kuřecího masa, 250 g brokolice a jen 2 lžic vařených těstovin. Jíst by se mělo 5 x denně a ještě před spaním „něco malého“, například ¼ l kefíru.

Pozitiva:
Žádné strádání. Stálá hladina krevního cukru brání pocitů hladu – tento postup je tedy vhodný pro ty, kteří při redukčních dietách pociťují velmi silně hlad. Doporučeny jsou potraviny výživově hodnotné: ryby, kuřecí a krůtí maso bez kůže, tofu, jogurt, tvaroh, zelenina, pečivo jen celozrnné.

Negativa:
Systém je poněkud náročnější na pochopení i realizaci. Je nutno plánovat dopředu a mít stále s sebou vhodné potraviny. V našich podmínkách ještě stále není dostatečně široká nabídka kvalitních zdrojů bílkovin za přijatelné ceny (hlavně ryby, mořští živočichové). Je potřeba zapojit fantazii tak, aby se jídelníček nestal fádním. V podstatě se ale jedná o systém hubnutí, který je zdraví prospěšný.

(Kun)

 

ABCČDEFGHChIJKLMNOPQRŘSŠTUVZŽ