Společnost pro výživu, Slezská 32, 120 00 Praha 2, tel.: 267 311 280

Hledání



Navigace: Výživa doma a ve světě » Výživa dospělých » Obsah vitaminů v organismu starších osob

Obsah vitaminů v organismu starších osob

30.11.2009 13:47 / rubrika: Výživa obecně, Výživa dospělých / doporučit, tisk

Je známo, že neadekvátní stav přítomnosti vitaminů v organismu je rizikem pro mnohá onemocnění. Jako příklad uvádíme srdeční a degenerativní onemocnění, osteoporosu, zvýšenou úmrtnost a slabost u starších osob. Pravidelný příjem vitaminů způsobuje dobrý zdravotní stav a prevenci před onemocněním. Proto byla uspořádána objektivní studie o vlivu pravidelného příjmu vitaminů na obsah vitaminů v krvi starších osob.

Studie se zúčastnilo 102 starších osob, z nichž 50 užívalo individuálně 1 – 3 x týdně vitaminové doplňky a 52 osob bylo bez doplňování vitaminů. Účastníci studie byli rozděleni do tří skupin: skupina A: 48 osob, věk 70 – 75 let, skupina B: 35 osob, věk 75 – 80 let, skupina C: 19 osob, věk nad 80 let. Stav vitaminu A byl u všech osob uspokojivý, vitamin E byl značně vyšší u skupiny účastníků, kteří brali přídavky vitaminů, vitamin K a D byly adekvátní u cca 60 % osob – pravidelné doplňování nemělo positivní účinek na stav vitaminu K v organismu – 42 % osob mělo hladinu vitaminu K neadekvátní, u vitaminu D mělo 76 % osob značně zlepšený stav a jen 40%  osob bez doplňování vitaminem D mělo adekvátní stav.

Uspokojivý stav vitaminu B1 mělo 60 % osob, u vitaminu  B2 to bylo 31 % osob, u vitaminu B6 mělo 47 %  stav uspokojivý. U osob, které si doplňovaly vitaminy byl značně vyšší stav u všech 3 vitaminů – B1, B2 a  B6. Stav u 70 % osob s doplňováním a jen 52 % osob bez doplňování mělo adekvátní stav vitaminu B1, 38 % osob s doplňováním a 23 % bez mělo optimální stav vitaminu B2. U vitaminu B6 to bylo jen u 20 % osob s doplňováním a 37 % u osob bez doplňování mělo stav uspokojivý.

Kyselina listová a vitamin C byly adekvátní u 90 % všech osob, obsah vitaminu B12 byl  dostatečný u 68 % osob s doplňováním. Pravidelný příjem u všech 3 uvedených vitaminů  byl značně positivní – 92 % proti 88 %, 96 % proti 85 %, 64 % proti 53 %.

Na závěr lze konstatovat, že stav vitaminu A,E,C a kyseliny listové byl zjištěn dostatečný bez ohledu na doplňování, zatímco doplňování vitaminem D, K, B1, B2, B6 a B12 bylo neuspokojivé. Výsledkem studie je však zjištění , že pravidelný příjem multivitaminů může značně zlepšit stav mnoha vitaminů u starších osob.

Podle:
Fabian E., Bogner M., Brandtner   A., Kickinger A., Wagner K. H., Elmadfa I.
Sborník z konference Vitamins, Nutrition, Diagnostics 2009, str. 97 – 98

Kalendář akcí

«  
  »
PoÚtStČtSoNe
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    

Výživa a potraviny                   Zpravodaj pro školní stravování

 

Aktuální číslo časopisu

Předplatné

AKCE V ROCE 2012

Kongresy a konference 

pořádané Společností pro výživu

ENCYKLOPEDIE VÝŽIVY

Encyklopedie výživy je soubor údajů, které se vztahují k problematice fyziologie výživy, hygieně výživy, dietologie, klinické medicíny, potravinářství, stravování a související legislativy.

PUBLIKACE

Výživové doporučené dávky 
Referenční hodnoty pro příjem živin
Publikace je určena pro odborníky ve zdravotnictví, potravinářství, zemědělství, školství a všech dalších oborů zabývajících se problematikou výživy člověka.

Objednat publikaci


Autorský kolektiv Společnosti pro výživu zpracoval Receptury pokrmů pro školní stravování. Jejich komplet byl v říjnu 2007 vydán společností výživaservis s.r.o.

Objednat receptury

VÝŽIVOVÁ DOPORUČENÍ

Konečné znění Výživových doporučení pro obyvatelstvo ČR