Raw strava

Charakteristika:
Raw, neboli živá strava je v podstatě veganství. Všechny potraviny jsou Raw (tedy syrové) potraviny jsou upravené do teploty maximálně 42 C.
Při přípravě je používáno kromě krájení jen šetrné sušení, nakličování, mixování a odšťavňování.
Raw trend vzal velmi správnou poučku ,,jezte více čerstvé zeleniny a ovoce” a dotáhl ji do té podoby, že člověk žije prakticky jenom na nich.

Povolené potraviny:
Ovoce, zelenina, semínka, oříšky, luštěniny a obiloviny (ale pouze naklíčené, nikoli uvařené).

Zakázané potraviny:
Veškeré potraviny živočišného původu, veškeré tepelně upravené potraviny.

Nutriční hodnocení:
Raw strava je deficitní v mnoha ohledech, skutečná míra rizika záleží na tom, kolik času je ochoten člověk věnovat přípravě stravy a jaké nutriční znalosti má. V každém případě ale hrozí zejména rizika z nedostatku bílkovin, železa, vápníku, omega-3 kyselin a vitaminu B12. Po kratší nebo delší době (podle individuáních dispozic organismu) dochází k anémii z nedostatku vitaminu B12, k osteoporóze, při této dietě je popisován také syndrom sníženého HDL. Přemíra vlákniny a přítomnost oligosacharidů ve větším množství způsobuje zažívací obtíže jako jsou průjmy a nadýmání. Při příjmu vlákniny vyšším než 60 g za den dochází k poruše vstřebávání vitaminů a minerálních látek.

Zdroj:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15795346
http://jn.nutrition.org/content/135/10/2372.short
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20648045
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3967195/

Kunová

 

ABCČDEFGHChIJKLMNOPQRŘSŠTUVZŽ