Prosím o zhodnocení jídelníčku z MŠ

Prosím o zhodnocení jídelníčku z MŠ. Často používají polotovary, uzeniny, slezené nápoje…Děkuji.

Z pohledu na jídelní lístek opravdu nelze vyčíst, jaké polotovary školní jídelny používá. Možná v oblasti nápojů se vyčte, že některé mohou být instantní, ale není poznat, co obsahují. Jak moc jsou nápoje slazené, se dá poznat jen ochutnáním, neboť i ředění instantních nápojů může být různé. Z jídelního lístku není patrné, jestli školka nabízí i neslazené nápoje nebo vodu, pro ty strávníky, kteří slazené nápoje nechtějí.

 

Dále se mohu domnívat, že se polévky vaří z instantních směsí, bramborová kaše z prášku, sekanou nebo celozrnný knedlík mohou koupit rovnou hotové. Ale to jsou jen domněnky, které nejsou ničím podložené, takže nemohu jídelnu obvinit, z toho že vaří z polotovarů. Pokud to mají rodiče objektivně zjištěné (to se dá zjistit jen osobní prohlídkou skladu), musí se jednat s vedením školy, které polotovary vyřadit nebo nahradit. Paušální odsuzování nikdy nevede ke zlepšení situace.

 

Co se týká uzenin, ty se na jídelním lístku opravdu vyskytují. Ale nedá se z něj vyčíst, o jak kvalitní druhy se jedná. Paštiku by v mateřské školce používat nemuseli, i když je použita do pěny, takže něčím nastavena (opět nelze poznat jestli tukem nebo tvarohem). Proti šunce se tolik namítat nedá, občas ji školky zařadit mohou, jen si musí hlídat kvalitu, aby byla s vysokým obsahem masa a menším obsahem soli.

 

Poslední uzenina je, předpokládám podle receptur nikoliv podle jídelního lístku, ve frankfurtské polévce. Tady je otázkou, zda tuto polévku do jídelního lístku v MŠ vůbec zařazovat. Jestliže do polévky použijí místo uzeniny jinou surovinu, už to není frankfurtská polévka, a pokud nechceme dětem v MŠ uzeniny dávat, pak je dobré vymyslet jinou polévku, ale nenazývat ji frankfurtskou. Rozumíte, je správné vařit pro děti zdravě, ale není dobré kazit tradiční receptury, třeba používáním náhražek za původní suroviny. Tím kazíme tradiční kuchyni. Pokud chceme vařit nově a zdravě, musíme vymýšlet nové recepty. Nevydávat něco za něco, co se původnímu pokrmu podobá jen jménem.

 

Bc. Alena Strosserová

 

 

Pondělí 9. 2.
chléb, máslo, šunka, jablko, bílá káva, (pitný režim) /1,3,7/
polévka drůbeží s nudlemi /1,3,7,9/
krupicová kaše sypaná kakaem, multivitaminový nápoj /1,7/
celozrnná bageta, pomazánka z krůtího masa, okurka, čaj s citronem /1,3,7/

 

Úterý 10. 2.
chléb, máslo, jablko, čaj jahodový, (pitný režim) /1,3,7/
polévka pórková /1,7/
pečený králík, brambory, nápoj horká hruška /1,7/
smetanový krém BIBI, piškoty, jablko, čaj malinový /1,3,7/

 

Středa 11. 2.
koláček, jablko, vanilkové mléko, (pitný režim) /1,3,7/
polévka frankfurtská /1,9/
špagety po uhlířsku, mrkvový salát, čaj Tropico /1,3,7/
chléb, paštiková pěna, paprika, čaj s citronem /1,3,7/

 

Čtvrtek 12. 2.
chléb, máslo, plátek sýra, jablko, čaj citrusový, (pitný režim) /1,3,7/
polévka z jarní zeleniny /1,9/
bratislavské maso, celozrnný knedlík, minerálka /1,3,7,9/
dalamánek, máslová Rama, vajíčko, paprika, čaj zázvorový /1,3,7/

 

Pátek 13. 2.
chléb, máslo, jablko, čaj dětský bylinkový, (pitný režim) /1,3,7/
polévka zeleninová s cizrnou /1,3,7,9/
sekaná pečeně, bramborová kaše, nápoj horká malina /1,3,7/
jablečný závin, pomeranč, zakysaný nápoj /1,3,7/