Ořechy

Ořechy patří mezi potraviny s vysokou energetickou hodnotou a jsou bohaté na bílkoviny. Zároveň dodávají značné množství kvalitních druhů tuků. V prevenci civilizačních chorob hraje význam také v nich obsažená minerální látka selen.

Několik studií prokázalo snížení rizika kardiovaskulárních chorob při konzumaci ořechů, včetně arašídů (ty však patří mezi luštěniny).

Při pravidelné konzumaci ořechů a arašídů dochází ke snížení hladiny LDL-cholesterolu. Způsobuje to příznivé složení tuku v ořeších a arašídech společně s přítomností vlákniny, draslíku, hořčíku, vápníku, vitaminu E, fytosterolů a fenolických sloučenin, resveratrolu a argininu.

Počítá se s denním množstvím 1 unce, což je 28 g.

Studie zde, zde a zde:

 

Nutriční význam mají všechny druhy ořechů:

  • vlašské ořechy
  • para ořechy
  • kešu
  • lískové
  • pekanové
  • makadamia
  • mandle
  • pistácie
  • piniové oříšky

Velmi výhodné jsou mandle a lískové ořechy pro svůj vysoký obsah jinak nedostatkového a antioxidačně působícího vitaminu E. Nejvyšší obsah selenu mají para ořechy.

 

ABCČDEFGHChIJKLMNOPQRŘSŠTUVZŽ