Odmítání určitých potravin v MŠ

Dobrý den,
pracuji jako vedoucí školní jídelny v MŠ. V poslední době nám narůstá počet dětí, které vyžadují jen suché pečivo, bez pomazánky, zeleninové oblohy, sýrů atd, aniž by došlo k ochutnání podané stravy. Ve třídě, kde k tomuto problému dochází je dívenka, která jí pečivo jen suché, protože má dělenou stravu, ale pouze při svačině. Oběd konzumuje bez omezení. Dalších 5-6 dětí to při svačinách začalo požadovat také. V další třídě je obdobný případ chlapec jí jen co mu chutná. Vzhledem k tomu, že se snažíme o vaření vyvážené stravy a dodržení výživové normy podle nového Metodického pokynu hygieniků, si myslím že pokud dítě nemůže konzumovat námi připravená jídla měl by rodič toto doložit lékařskou zprávou a potom nemáme problém dát dítěti náhradní svačinu.

Děkuji za odpověď

Dobrý den,

 

máte pravdu, že vyloučení  potravin a surovin ve školním stravování by mělo být u dětských strávníků jen na základě lékařského doporučení, které je vedeno ze zdravotních důvodů. Pokud se na problém budu dívat s určitým nezaujatým pohledem, musím říci, že ne vždy má člověk chuť na to, co mu předestřou. Pamatuji si, že nechutenství, odmítání některých potravin u dětí může mít příčinu někde jinde. Mohou to být různé adaptační  a sociální problémy. Pokud jsou to děti, které jsou krátce v kolektivu, může jim vadit společně stolovat. V mnohých rodinách se to neděje, jídlo není důležité, nepřipravují se pomazánky, obloha a různé doplňky k pečivu, takže to děti neznají. Doporučila bych  nejprve zařazovat běžné druhy nátěrek, pomazánek a postupně zařazovat ty méně obvyklé a  neznámé. Pomocníkem může být i to, že každému dítěti se dá do mističky trochu pomazánky, másla a dítě si samo  namaže podle chuti. Ovoce a zeleninu ve více druzích  nakrájet doprostřed stolečku na misky a každý strávník si vezme podle chuti. Vím, že toto se ve školkách dětem líbí a rády se zapojí. Také vhodný slovní doprovod paní učitelky s nějakým pohádkovým příběhem o pokrmu je žádoucí. Doporučuji nenutit, vydržet, nabízet a ono se to zlomí. Děti potřebují 8x a ž 10x nabídku neznámého, než přijmou za své a s pomazánkami to bude obdobné.

 

O. Johanidesová