Káva

Káva je konzumována většinou populace na světě. Většina lidí ji pije dokonce denně.

Káva je zdrojem kofeinu (heslo kofein v Encyklopedii)

Část spotřebitelů se stále ještě pití kávy obává. Záleží však na jednorázovém a celodenním množství, stupni pražení kávových zrn a způsobu její přípravy, zda budou převažovat pozitiva či negativa z její konzumace.

Káva je zdrojem antioxidantů a řada studií prokazuje, že ti, kdo kávu pijí pravidelně, mají nižší riziko některých závažných onemocnění:

1.

Konzumace kávy nezvyšuje riziko srdečních onemocnění, naopak snižuje riziko vzniku cévní mozkové příhody.

Studie zde a zde

2.

Konzumenti kávy mají nižší riziko vzniku diabetu II.typu.

Mechanismus není zcela objasněn, ale výsledkem metaanalýzy z 18 studií na celkovém počtu 457 922 účastníků je konstatování nižšího rizika o 7 % s každým vypitým šálkem kávy. Podobně ale působí také pití kávy bez kofeinu nebo pití čaje.

Studie zde

3.

Pití kávy působí do jisté míry protektivně před vznikem Alzheimerovy a Parkinsonické choroby.

Kofein má v menších dávkách neuroprotektivní efekt.

Studie zde, zde a zde

4.

Další studie prokazují u pravidelných konzumentů kávy nižší riziko vzniku jaterní cirhózy, a některých typů nádorových nemocí.

Pití kávy také snižuje pravděpodobnost vzniku depresí.

Studie zde, zde a zde

 

Pokud jde o množství, není vhodné překračovat přibližně 4 šálky kávy za den ( = přibližně 400 mg kofeinu) . Někteří lidé patří k takzvaným pomalým metabolizérům kofeinu a u nich by zvýšená konzumace (nad 400 mg/den) kofeinu riziko kardiovaskulárních onemocnění mohla zvyšovat.

Studie zde

 

ABCČDEFGHChIJKLMNOPQRŘSŠTUVZŽ