Je tmavé pečivo zdravější než bílé?

Z pohledu výživy je výhodnější konzumace celozrnných produktů, které představují lepší zdroj vitaminů, minerálních látek, vlákniny a polyfenolů. Celozrnné pečivo bývá tmavší, ovšem neplatí, že každé tmavší pečivo je automaticky celozrnné. Tmavé pečivo někdy získá barvu obarvením po přídavku pražených obilovin (sladů z žita, ječmene nebo pšenice). Celozrnné pečivo musí podle legislativy obsahovat 80 % celozrnné mouky a bývá také dražší – pojmy jako multizrnné nebo cereální jsou tedy zavádějící. Vícezrnné pečivo je většinou světlé pšeničné pečivo s nejméně 5% přídavkem jiných obilovin (ječmen, oves) a semen (len, slunečnice, sezam). Pečivo tedy může být vícezrnné ale přitom vůbec nemusí být celozrnné.

Bílé pečivo je ale vhodné pro děti a sportovce, kteří potřebují nabrat svalovou hmotu, a je rychle stravitelné (rychlý zdroj energie).  U dětí do tří let se navíc bílé pečivo doporučuje vzhledem k tomu, že v tomhle věku by příjem vlákniny (zejména vlákniny ze šrotu nebo otrub) a tedy i celozrnného pečiva měl být omezený.
 
Odpovídala Ing. Marcela Sluková, PhD.