Jak důležitá je kombinace potravin?

Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak důležitá je kombinace potravin. V článcích na internetu píší, že se (krom jiného) nemají kombinovat bílkoviny se sacharidy, tzn. př.maso a brambory, což je pro mne typická kombinace jídel a ovoce se má jíst nejlépe samostatné, a to 3-5x denně. To mě mate, protože to bych pak jedla min. 8x denně. Kde je tedy pravda?

Sepsala jsem si tabulku veškerých nutričních hodnot (vit., minerály, kJ, tuky, bílk., sach.) pro všechny potraviny vč. ovoce a zeleniny a myslela si naivně, že si tak na jejím základě sestavím správný jídelníček tak, abych měla dostatek všech vitaminů apod., ale dnes jsem se dočetla, že některé vitaminy z rostlinných zdrojů (což nebylo uvedeno v knize Léčba výživou od D. Červené, ze které jsem čerpala) nejsou tolik využitelné jako ze zdrojů živočišných. Můžete mi tedy, prosím, poradit, kde vzít podklady k sestavení správného jídelníčku? Nechci brát vitaminy (hlavně C) v tabletách. Pátrám se po tom jednak preventivně a jednak z důvodů nevolností v posledních 2 měsících a dlouho trvající růžovce (akné). Moc děkuji za Vaši odpověď či odkaz na nějakou kvalitní literaturu.

Moc děkuji za Vaši odpověď.

Dobrý den,

 

bohužel, ne všechno, co je vyvěšeno na internetu je pravda. Informace o vhodných a nevhodných kombinacích jednotlivých potravin bohužel patří k těm, které nejsou podložené žádnými fakty.
Buďte bez obav a klidně kombinujte bílkoviny se sacharidy, beztak většina potravin obsahuje všechny tři základní živiny najednou (jen v různých poměrech). Například pečivo obsahuje nejvíce sacharidů, ale i část bílkovin a tuků. Pokud sníte například pečivo samotné, tak nadbytek sacharidů způsobí zbytečně velký vzestup hladiny krevního cukru po jídle, což je rizikové z hlediska vzniku diabetu, obezity, kardiovaskulárních chorob. Samozřejmě ne, pokud to uděláte výjimečně, ale když se tak děje opakovaně, tak to už riziko je.
Mnohem vhodnější je tedy sníst pečivo a k tomu třeba lučinu nebo cottage sýr apod.
Totéž platí pro ovoce (je převážně sacharidové). Když si k němu nepřidáte sýr, jogurt nebo tvaroh či jinou potravinu převážně bílkovinného typu, dostanete velmi brzy hlad a můžete pak sníst velkou porci jídla, což rozhodně není zdravé.

 

Ideální je jíst 5 x denně.
Skutečně je pravda, že například vápník se lépe vstřebává z živočišných zdrojů (mléka) než z rostlinných (například mandle), železo využije organismus nejlépe z masa, z rostlinných zdrojů hůře.
K sestavení jídelníčku doporučuji pročíst tento zdroj:

 

http://www.vyzivaspol.cz/rubrika-dokumenty/konecne-zneni-vyzivovych-doporuceni.html

 

Pokud byste potřebovala poradit indviduálně s ohledem na vaše stávající obtíže, napište přímo na můj mail:
vkunova@nutradit.cz

 

S pozdravem
MUDr. Václava Kunová